Mindful eten


Mijn vader zei vroeger altijd al: ‘Sla die frisdrank toch niet zo achterover! Je moet ervan genieten, anders kan je net zo goed water drinken!’ Dat vond ik toen verschrikkelijk irritant, maar zoals dat wel vaker gebeurt als je ouder wordt, kwam ik er achter dat hij eigenlijk toch wel gelijk had. Als je heel bewust je aandacht houdt bij wat je eet of drinkt heb je er minder van nodig om verzadigd te raken en proef je beter wat je nu eigenlijk eet. Dit zorgt er ook voor dat je meer zin hebt in gezonde snacks omdat je je veel bewuster bent wanneer er bijvoorbeeld een vette smaak of textuur zit aan je voedsel. In deze blog hoop ik jullie te laten zien hoe het bewust bezig zijn met je voedsel je kan helpen om minder en gezonder te eten zonder dat je alle lekkere dingen hoeft te laten staan.

Afgelopen week volgde ik een workshop over mindful eten waarin we leerden hoe we door aandachtig te eten meer kunnen genieten van ons eten terwijl we er in feite minder van naar binnen werken. In deze workshop werd onderscheid gemaakt tussen zeven verschillende soorten honger en werden we in een meditatie begeleid om de smaak en textuur van voedsel intenser te beleven.

In de workshop werden we door twee oefeningen begeleid waarin we de beginselen van mindful eten leerden. Eén van die oefeningen deel ik hier met jullie. In het begin werd ik zelf wat lacherig van deze oefening; het lijkt af en toe wat absurd. Wat je er echter uit kan halen is dat je onderscheid leert maken wanneer je honger hebt omdat iets er lekker uit ziet, je je verveelt, of je misschien gewoon denkt dat het etenstijd is. In de oefening leer je 7 soorten honger onderscheiden die je kunt ervaren. Door je bewust te worden van dit onderscheid kan je beter beoordelen wanneer je aan je honger moet toegeven en wanneer niet. Daarnaast heeft de oefening als positief bij effect dat je heel bewust bezig gaat met het eten van een heel klein beetje voedsel waardoor je zoals eerder gezegd er meer van leert genieten en er eerder door verzadigd raakt.

Oefening: 7 soorten honger

In deze oefening is het de bedoeling dat je een klein beetje voedsel pakt, bijvoorbeeld een rozijn en deze volledig onbevooroordeeld gaat ervaren. Ga op de bank of een stoel zitten met de rozijn in je hand, zet je voeten stevig op de grond, sluit je ogen en begin met de oefening.

happy-1 Honger van de ogen

Stel je voor dat je in een woestijn bent. Je bent op zoek naar voedsel en ziet iets liggen wat er eetbaar uitziet. Je pakt het op en kijkt ernaar, bestudeer het echt goed. Hoe ziet het voedel er uit, lijkt het je lekker of vies, wat verwacht je van de textuur? Geef nu met een cijfer aan hoeveel honger je hebt op een schaal van 1 tot 10.

happy-2Honger van de neus

Ruik nu aan het voedsel. Ruikt het lekker? Beoordeel opnieuw je honger vanuit wat je ruikt op een schaal van 1 tot 10.

happy-3Honger van de mond

Neem het voedsel in de mond, maar bijt er nog niet op. Rol het voedsel door je mond, hoe voelt het aan? Bijt er vervolgens op en ervaar de smaak die vrij komt. Begin dan met kauwen en geef opnieuw een cijfer aan je honger, welk cijfer krijgt het aan de hand van de smaak die je ervaart?

happy-4Honger van de maag

Als je het voedsel hebt doorgeslikt kan je beoordelen hoeveel honger je maag heeft. Hoe vol zit je maag en verlangt het naar meer, of was je eigenlijk al wel verzadigd? Geef opnieuw een cijfer.

happy-5Honger van het lichaam

Nu is het tijd om naar je lichaam te gaan luisteren. Wat willen je cellen, hebben ze behoefte aan meer voedingsstoffen? Geef een cijfer.

(Dit stuk va de oefening is wat lastig, want hoe luister je eigenlijk naar je lichaam? Bedenk echter dat het hier gaat om het onderscheiden van verschillende oorzaken die honger kan hebben. Als je bijvoorbeeld te weinig hebben gegeten dan zou je lichaam zonder energie zitten en kan je dit merken door hoofdpijn, trillen of heftige dorst.)

happy-6Honger van de geest

Hoeveel honger heb je vanuit je redeneren? Hoeveel zin heeft je geest in meer van dit soort voedsel? (Is het etenstijd en zou je daarom willen eten, of word je iets aangeboden en vind je het onbeleefd om te weigeren?) Geef weer een cijfer.

happy-7Honger van het hart

Dit is de meest verraderlijke honger omdat hij zich goed weet te verstoppen achter andere soorten honger. Denk aan voedsel en probeer in contact te komen met je emoties, hoeveel honger heb je op dit moment vanuit je hart? Verveel je je, ben je verdrietig of juist blij, of hebben je emoties op dit moment helemaal geen honger? Geef weer een cijfer op een schaal van 1 tot 10.

Your body is always talking to you.. you just have to stop and listen.

Om echt iets te hebben aan mindful eten in jouw voedingspatroon kun je kleine aanpassingen in je leven doorvoeren. Probeer bijvoorbeeld tijdens het eten alleen met het eten bezig te zijn, schakel even de televisie uit, leg de krant weg en ervaar het voedsel volledig. Je kan het zien als een kort momentje van volledige stilte tijdens een hectische dag.

Spreekt mindful eten je aan en zou je er graag meer over willen weten? Door het hele land worden workshops aangeboden, dus google vooral even naar een workshop bij jou in de buurt!

– Eva

OOK LEUK OM TE LEZEN

30 en… mijn zaak?
April 20, 2015
Wat is flow?
January 11, 2015
30 en.. mindful
December 29, 2014
30 en.. alles goed willen doen
December 15, 2014
Wat is mindfulness?
September 11, 2014

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte onderdelen staan aangegeven met *