Eva’s Happiness Project: energie


Vroeg opstaan zonder moeite, de hele dag rond kunnen huppelen zonder het gevoel hebben dat je een middagdutje wilt doen en niet tegen dingen opzien omdat je er geen energie voor zou hebben. We hebben allemaal van die dagen waar je zonder moeite doorheen vliegt. Er zijn echter ook dagen die hier eigenlijk precies het tegenover gestelde van zijn, dagen dat je zes keer snoozt voor je opstaat en jezelf bijna letterlijk de dag door moet slepen.

Afgelopen maand begon ik aan het eerste onderdeel van mijn vijf maanden durende Happiness Project. Toen ik het ontwerp van dat project opstelde wist ik eigenlijk meteen waar ik moest beginnen. Ik had een hoop leuke ideeën, maar als ik die ook echt wil uitvoeren moet ik daar natuurlijk wel de energie voor hebben! Dat betekent dat ik moet zorgen voor meer huppel- en minder snooz-dagen.

Nou ben ik van mezelf een redelijk energiek iemand, tenminste als je onder energiek enthousiast verstaat. Toch ben ik tot mijn eigen frustratie eigenlijk best wel lui. Ik kan zo een week zonder conditioner zitten, omdat ik geen zin heb om langs Kruidvat te lopen en laat mijn kamer steeds een zooi worden, omdat ik geen zin heb dingen weg te leggen of op te ruimen. Vervolgens zit ik dan met zo’n bende dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen en het dus maar blijf uitstellen. Aan die lakse instelling wilde ik deze maand ook graag wat doen; geen zooi meer en een overvloed aan conditioner!

Voornemens deze maand

Het thema van de maand maart is daarom energie geworden. Als je je energiek voelt ben je vrolijker, enthousiaster en ondernemender. Een goed begin voor een Happiness Project dus! Aan de hand van het thema energie stelde ik acht voornemens op die mij aan meer energie zouden moeten helpen. Daar heb ik vervolgens een ‘resolutions chart’ bij gemaakt, een soort schema waarop je elke dag afvinkt of je je aan je voornemens gehouden hebt. Ik besloot dat ik een uitgeprinte kaart saai vond en niet motiverend genoeg en dus ging ik vol enthousiasme aan de slag met gekleurd papier, stiften en stickers. Het vrolijke resultaat met mijn voornemens (en resultaten) zie je hier!

Maar hoe ging het eigenlijk? En belangrijker: had het effect, op zowel geluk als energie? Het korte antwoord: Best wel heel erg goed, en ja! Een uitleg van mijn voornemens en hoe het ging:

Sporten

Ik heb het voornemen sporten gekozen, omdat ze zeggen dat je van sporten energie krijgt en ik daarnaast ook wel graag die sneaky aangeslopen winterkilo’s er weer af wil krijgen voor de zomer. Het idee was om elke dag minstens een half uur te bewegen. Dat mocht van mezelf geen wandelen zijn, want ik heb geen fiets (geen fiets?! Ja echt) en loop dus al redelijk veel op een dag, dus dat voelde om een of andere reden een beetje als cheaten. Ik ben de eerste week elke dag meteen na het opstaan naar de sportschool gegaan. Ik merkte dat ik me na een half uurt tot een uur cardio of krachttraining ontzettend tevreden voelde met een goede start van de dag en dat ik inderdaad door de dag heen meer energie had.

Maar na de tweede week merkte ik dat mijn euforische gevoel na het sporten wat afnam; het was redelijk gewoon geworden en ik was dus minder trots op mezelf. Oke, dus dat sky-high gevoel bleef niet, maar dat verwachten was misschien ook wel een beetje naïef van mij. Door mezelf af en toe een dagje verzaken te gunnen haalde ik de druk wat van de ketel en werd ik blijer als ik wel ging. Uiteindelijk is dit voornemen heel goed bevallen, ik ben veel fitter geworden, heb meer energie en had een soort constante flow van tevredenheid gecreëerd omdat ik actief bezig was. Mijn voornemen ‘sporten’ gaat dus mee naar volgende maand.

Geen alcohol

Mijn tweede voornemen was om in maart geen alcohol te drinken. Van een paar glazen wijn slaap je al slechter, en met een kater kan je energie natuurlijk helemaal afschrijven. Een maandje geen alcohol, dat moet toch wel te doen zijn? In de eerste week kwam ik er gelukkig achter dat een avondje niet meedrinken net zo gezellig kan zijn! Toch kan ik helaas niet zeggen dat ik mijn alcoholvrije maand helemaal volgehouden heb, uiteindelijk vind ik samen een drankje doen toch ook wel erg gezellig. Ik heb wel gemerkt dat ik me veel beter voel bij minder vaak en überhaupt minder drinken. Het is gewoon niet altijd ‘nodig’ en het is het ook niet altijd waard. Drankjes voor de gezelligheid blijf ik voorlopig dus nog wel even doen, maar met mate!

Geen frisdrank

In je eentje aan het water is het niet helemaal, zeker niet als er om je heen gedronken wordt. Dit was achteraf gezien een beetje een gek voornemen. Het is wel zo dat je van frisdrank een suikerstoot krijgt, en daarna dus een energiedip, maar eigenlijk dronk ik al nauwelijks frisdrank. Het is dus wel een goede tip om wat minder frisdrank te drinken als je graag wat stabielere energie wilt hebben, maar zelf ben ik niet zo actief bezig geweest met dit voornemen.

Goed eten

Je lichaam heeft brandstof nodig voor haar energie, en die brandstof is eten. Goed eten moest dus wel een onderdeel van mijn voornemens zijn deze maand. Door het sporten was ik ook extra gemotiveerd om gezond te eten. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om onbewerkt voedsel te eten en niet te snacken (ik ben al een tijdje bezig met gezond eten, dus ik zat al redelijk goed in de routine). Het gaf een heel goed gevoel om elke dag af te kunnen vinken dat ik goed gegeten had. Daardoor werd ik ook meer gemotiveerd om erop te letten. Ik kan absoluut zeggen dat ik blijer werd van dit voornemen!

8 uur slaap (en 8.00 uur op)

Een tijdje geleden ben ik bezig geweest om erachter te komen wat voor mij het perfect aantal uren slaap is. Omdat dat 8 uur bleek te zijn was een van mijn voornemens deze maand om dat aantal uren slaap te krijgen. Om tijd te hebben voor sporten in de ochtend moest ik er elke dag om 8.00 uur uit. Dat betekende tot mijn schrik wel dat ik elke avond al om 23.00 uur naar bed moest, dan kon ik nog even lezen en had ik tijd om in slaap te vallen. Ik ben geen enorme nachtbraker, maar ik kan ook niet zeggen dat ik er nou vaak om 23.00 uur in lig. Na twee keer was ik echter al overtuigd! Ik mis inderdaad een uurtje aan het einde van mijn dag op deze manier, maar ik sta zoveel makkelijker en uitgeruster op ’s ochtends! Daarnaast heb ik zo veel meer aan mijn dag. Als je het nog niet doet is dit absoluut een aanrader!

Afwassen en opruimen

Dit voornemen was het beste idee van deze maand! Als enorme sloddervos die ik ben, kan ik zeggen dat mijn kamer nog nooit zo lang zo opgeruimd is geweest! De regel was dat ik dit voornemen alleen mocht afvinken als mijn kamer spik en span was en ik geen afwas meer had staan. Mijn nette kamer zorgde voor veel meer rust en orde in mijn hoofd en al gauw vond ik het ook niet meer vervelend om op te ruimen omdat ik merkte hoe erg het me helpt. Rommel kan je zwaar en moe laten voelen en door rommel te vermijden krijg je meer energie en ga je makkelijker aan de slag met andere dingen die je moet doen. Nu ik dit in levende lijve heb ervaren wil ik niet anders meer! Het heeft dan ook een plekje op mijn ‘lijstje met levensregels’ vergaard, regels die ik de rest van mijn leven wil toepassen. Opruimen is de moeite altijd waard!

Nagging task

Dit voornemen heb ik heel expliciet opgepikt uit het boek van Gretchen Rubin waarop dit Happiness Project gebaseerd is. Het houdt in dat je elke dag een vervelend klusje van je to-do lijst af moet kunnen strepen. Dat zorgt ervoor dat de taken niet opstapelen. Van een te volle to-do lijst word je mentaal moe. Deze tip kon ik goed gebruiken voor mijn conditioner-probleem. En het werkte ook wel goed! Ik wist meestal wel iets van mijn lijstje af te strepen, wat me meteen een opgelucht en tevreden gevoel gaf elke dag. Het gevaar van dit voornemen bleek helaas wel dat ik van de vervelende to-do’s alsnog de minst vervelende uitkoos. Wat ertoe geleid heeft dat ik bijvoorbeeld nog steeds niet naar de tandarts ben geweest voor mijn doorkomende verstandkies (of hem überhaupt gebeld heb). Dit is dus een hele goede tip, maar je moet wel een beetje streng voor jezelf zijn. 😉

Energiek gedragen

‘Act the way you want to feel’ of ‘Fake it till you make it’. Als ik me nog steeds niet energiek voelde na het uitvoeren van al die voornemens had ik dit voornemen als laatste redmiddel. Als ik me moe voelde probeerde ik mezelf te vertellen ‘nee hoor, ik ben niet moe‘ en ging ik iets doen. Het is hetzelfde als lachen; van alleen een glimlach opzetten word je al vrolijker. Ik heb niet erg vaak behoefte gehad om deze truc te gebruiken, maar op de momenten dat ik hem nodig had werkte hij meestal wel!

The secret of change is to focus all your energy, not on fighting the old, but on building the new – Socrates

Terugblik

Al met al kan ik zeggen dat ik een hele fijne maand achter de rug heb. Het was af en toe even doorzetten, vooral met het sporten en de alcohol restrictie, maar het was het absoluut waard. Het is heel wat om zoveel gewoontes in je leven in een keer om te gooien, maar hierdoor was het wel een soort snelweg met om de haverklap een nieuw inzicht. Ik heb veel meer momenten gehad waar ik echt even heel gelukkig was, en was over het algemeen veel meer tevreden. Ik kreeg een heel empowered gevoel van op deze manier met mijn leven bezig zijn. Een maandje energie kan ik iedereen aanraden!

Veel van mijn voornemens neem ik mee naar de volgende maanden, ik blijf ze volhouden. April draait om productiviteit, waarin ik ga proberen meer uit de tijd te halen die ik heb en meer energie te stoppen in de dingen die ik belangrijk vind, zoals studie en Happy B’s. Ik hou jullie op de hoogte!

– Eva

OOK LEUK OM TE LEZEN

Mijn eerste YouTube-video: Opruimen met Spark Joy
September 25, 2016
Een avondje rommelen
June 19, 2016
Je ideale interieur
May 06, 2016
Opruimen met Spark Joy
April 17, 2016
Eva’s Happiness Project: sociaal
June 10, 2015
Eva’s Happiness Project: productiviteit
May 10, 2015
Eva’s Happiness Project
March 30, 2015
Populair: opruimen met Marie Kondo
March 15, 2015
Afvallen maakt gelukkig ..?
January 08, 2015

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte onderdelen staan aangegeven met *