7 tips voor een succesvol LinkedIn-profiel


Zoals sommigen van jullie weten, werk ik in het dagelijks leven veel met LinkedIn. LinkedIn was ooit enkel een plek waar je je cv online had staan, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een online zakelijk netwerk, een social medium. Onmisbaar als jij je wil profileren op de zakelijke markt en klaar bent voor nieuwe kansen op carrièregebied! Daarom geef ik je 7 tips voor een succesvol LinkedIn-profiel:

  1. Zorg voor een pakkende headline. Je headline is het eerste wat men ziet als ze zoeken op LinkedIn en het eerste wat in het oog springt op je profiel. Wees duidelijk over wat je doet! Je hebt 120 tekens, daar kun je best wat in kwijt. Denk na over waar mensen op zoeken. Heb je een eigen communicatiebureau? ‘Oprichter’ of ‘directeur’ in je headline zal je niet zoveel brengen. ‘Communicatie adviseur’ of ‘tekstschrijver’ o.i.d. zal je eerder helpen aan nieuwe opdrachten.
  2. Een goede profielfoto is het halve werk. Een goede profielfoto is een bewust genomen headshot (geen uitsnede van een (vakantie)foto!) waarop je een vriendelijke en professionele uitstraling hebt. Idealiter kijk je ook nog op je foto naar rechts, naar je eigen profiel. Wil je testen hoe jij overkomt met jouw profielfoto? Dat kan op PhotoFeeler! Je kunt via deze website je foto uploaden, om daar anonieme feedback op te krijgen van mensen van over de hele wereld.
  3. Voeg een beknopte summary toe. Een samenvatting op je profiel leest lekkerder weg dan alle verschillende onderdelen van je profiel. Bovendien kun je in deze tekst goed samenvatten wat je allemaal hebt gedaan en wat je expertises, doelen en drijfveren zijn.
  4. Wees volledig bij de banen die je toevoegt aan Experience. Voeg niet alleen het bedrijf en de functienaam toe, maar vertel ook wat je hebt gedaan tijdens al die banen. Zo krijgen mensen een beter beeld van alle ervaring die je hebt opgedaan.
  5. Verkoop jezelf! Je (online) cv is de laatste plek waar je bescheiden moet zijn (ok, ok, je moet niet gaan overdrijven). ‘Ik schrijf af en toe teksten voor anderen’ staat anders dan ‘Ik word regelmatig gevraagd als tekstschrijver’, ook al zeg je er misschien hetzelfde mee.
  6. Voeg skills toe aan je profiel. Ook op deze skills word je gevonden! Je kunt er 50 toevoegen, dus wees niet te zuinig.
  7. Wees niet bang je netwerk uit te breiden. In het begin hanteerde ik het principe ‘als ik je nooit heb ontmoet, voeg ik je niet toe op LinkedIn’. Inmiddels ben ik daarvan afgestapt, ik heb namelijk hele interessante contacten opgedaan via LinkedIn! Het mooie aan dit medium is dat je met mensen uit je werkveld in aanraking komt die je in het dagelijks leven niet zo snel tegen het lijf zou lopen. Schroom dan niet zo iemand toe te voegen als connectie; wie weet wat je in de toekomst nog aan hem/haar hebt! Vaak valt en staat zo’n connectie wel met een uitnodiging, een kort berichtje waarom je iemand toevoegt. Hebben wij elkaar nog nooit ontmoet, maar kennen wij elkaar wel via mijn blog of social media? Of denk je dat het interessant is in elkaars netwerk te zitten? Voeg me dan toe!

Zelf vind ik LinkedIn een heel leuk en mooi medium. Ondanks dat er steeds meer Facebook-achtige berichten op wordt geplaatst (‘like dit als…’) stuit ik via LinkedIn vaak op de meest interessante artikelen en video’s over o.a. zelfontplooiing, carrière en business. Mocht je dus tot nu toe nog niet zoveel met LinkedIn doen, geef het dan een kans! Voor je het weet gaat LinkedIn voor je werken…

Vond je deze tips nuttig? Laat het me dan weten, ik heb er nog meer! Genoeg voor een deel 2…

OOK LEUK OM TE LEZEN

30-geleerde-lessen
30 jaar, 30 lessen
December 22, 2016
wat-gelukkige-mensen-goed-doen
Wat gelukkige mensen goed doen
June 12, 2015

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte onderdelen staan aangegeven met *